Σε επενδυτική έξαρση βρίσκεται η οικογένεια Βαφειά.
Ο Νίκος με τον γιο του, Χάρη, ο καθείς στον τομέα του, με τις κινήσεις που κάνουν έχουν στρέψει πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας αλλά και των επενδυτών.
Ας αρχίσουμε αντίστροφα από τις πρόσφατες κινήσεις προς τις πιο… παλιές.
Ο Χάρης Βαφειάς ετοιμάζεται να εισαγάγει στην αμερικανική χρηματαγορά την τρίτη ναυτιλιακή εταιρεία με τη μορφή spin-off. Σε αυτή θα ενταχθούν δύο από τα φορτηγά-bulk carriers του στόλου της επίσης εισηγμένης Imperial Petroleum Inc., συμφερόντων και αυτή του ιδίου.
Πιο συγκεκριμένα, η C3is Inc., η οποία συστάθηκε πρόσφατα, θα λειτουργεί ως εταιρεία χαρτοφυλακίου για τα δύο πλοία, έχοντας αιτηθεί την είσοδο των κοινών μετοχών της στον Nasdaq.
Μάλιστα η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί το β’ τρίμηνο του 2023.
Εκκρεμούν η έγκριση τόσο της αμερικανικής κεφαλαιαγοράς όσο και του Δ.Σ. της Imperial Petroleum. Μέσω αυτής της κίνησης η Imperial Petroleum θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στη διαχείριση δεξαμενόπλοιων, ενώ η C3is Inc. στα bulk carriers.
Ο Ελληνας εφοπλιστής θα έχει συνολικά τρεις εισηγμένες ναυτιλιακές στο αμερικανικό χρηματιστήριο, αφού υπάρχει και η StealthGas με στόλο από πλοία μεταφοράς LPG.
Η Imperial Petroleum είναι spin off εταιρεία της φΣΤφ και συστάθηκε στα τέλη του 2021. Toν περασμένο Ιούλιο η Imperial Petroleum εισήλθε στον κλάδο της φορτηγού ναυτιλίας. Αγόρασε δύο μικρής χωρητικότητας bulk carriers τύπου handysize έναντι συνολικού ποσού 39 εκατ. δολαρίων.
Ο Χάρης Βαφειάς, διευθύνων σύμβουλος της Imperial Petroleum, είχε δηλώσει τότε ότι «αυτή τη χρονική περίοδο όλοι οι κλάδοι είναι σε καλή κατάσταση, επομένως οι αξίες των πλοίων όλων των κατηγοριών είναι υψηλές», για να προσθέσει: «Θέλουμε να αγοράσουμε περισσότερα δεξαμενόπλοια, αλλά δεν ξέρουμε πώς θα είναι η αγορά».
Οταν ρωτήθηκε από αναλυτές, ενώπιον των οποίων μίλησε, αν θα δημιουργηθεί και νέα spin-off εταιρεία με νέα φορτηγά πλοία, ο Ελληνας πλοιοκτήτης ανέφερε ότι δεν έχει αποφασίσει ακόμη, διευκρινίζοντας: «Θα πρέπει να περιμένετε».
Η Imperial Petroleum όταν συστήθηκε είχε στόλο απαρτιζόμενο από τέσσερα δεξαμενόπλοια. Πλέον διαχειρίζεται 10 πλοία, εκ των οποίων πέντε είναι MR product tankers, δύο suezmax tankers, ένα aframax και δύο μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα οποία φορτηγά θα περάσουν στη νέα spin-off εταιρεία.
Η άποψη του Χάρη Βαφειά για τις spin-off εταιρείες είναι ξεκάθαρη: «Οταν μια εταιρεία είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και ειδικά στον Nasdaq, έχει δικαίωμα, αν πληροί κάποιες προϋποθέσεις, να κάνει spin-off κάποια περιουσιακά της στοιχεία σε μια νέα εταιρεία που ελέγχεται από τους ίδιους μετόχους με εκείνους της μητρικής.
Εφόσον γίνει αυτό και πάρει άδεια από τον Nasdaq και από την Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC), τότε αρχίζει και η παράλληλη διαπραγμάτευση των μετοχών των δύο ξεχωριστών πια εισηγμένων εταιρειών».
Στην ερώτηση γιατί όλο και περισσότεροι εφοπλιστές κάνουν spin-off, ανάφερε: «Πράγματι, όλο και περισσότεροι εφοπλιστές, οι οποίοι είναι ήδη εισηγμένοι στην αμερικανική χρηματαγορά, καταλαβαίνουν το πλεονέκτημα του να έχεις μια εισηγμένη ναυτιλιακή με συγκεκριμένο τύπο πλοίων-pure play.
Δεν είναι θέμα μόδας, αλλά απαίτηση των επενδυτών που δεν θέλουν να ‘ανακατεύονται’ με πολλές υποκατηγορίες πλοίων και προτιμούν οι εισηγμένες να έχουν μεγάλη κεφαλαιοποίηση, μεγάλο ημερήσιο εμπορικό όγκο, χαμηλό δανεισμό και να είναι επικεντρωμένες σε έναν τύπο πλοίου».
Αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου ο Χάρης Βαφειάς βραβεύτηκε ως Newsmaker της Χρονιάς στο πλαίσιο Lloyd’s List-Greek Shipping Awards και μάλιστα για δεύτερη φορά στην ιστορία του θεσμού. Η επιχειρηματική του εξέλιξη ήταν και είναι ραγδαία φέτος, με μεγάλες επενδύσεις σε πλοία.
Ο ίδιος μάλιστα είπε: «Δεν περίμενα ότι θα εκλεγώ για δεύτερη φορά Newsmaker της Χρονιάς και ευχαριστώ τους κριτές. Δεν θα ήμουν εδώ χωρίς τη βοήθεια του παππού μου. Εφυγε από τη Χίο με λίγα χρήματα για να αρχίσει στην Aργεντινή το εμπόριο κρέατος.
Δεν θα ήμουν εδώ χωρίς τη βοήθεια του πατέρα μου, ο οποίος μου έδωσε κάποιο κεφάλαιο το 2000 για να αρχίσω τη δική μου εταιρεία, και την εμπιστοσύνη που μου είχε και μου έχει. Θέλω να ευχαριστήσω όλους του συνεργάτες μου και την οικογένειά μου που με στήριξαν και με στηρίζουν.
Και όπως είπε ο κύριος Βενιάμης, πρέπει να επιστρέψουμε στην κοινωνία μέρος των κερδών που είχαμε τα τελευταία χρόνια. Γι’ αυτό σας παρακαλώ βοηθήστε. Αυτό θα κάνει τη μεγάλη διαφορά».
Στο μεταξύ, ο πατριάρχης της οικογένειας, Νίκος Βαφειάς, γράφει ιστορία. Είχε αποτραβηχτεί από τη ναυτιλία για χρονικό διάστημα πέντε ετών, ρίχνοντας το βάρος της προσοχής του στο real estate και τα χρηματιστήρια. Επανήλθε το 2013.
Μέσα στο 2023 αγόρασε πέντε πλοία. Συνολικά σε 12 μήνες έχει αγοράσει 29 πλοία, σε ένα κρεσέντο επενδύσεων ύψους 900 εκατ. δολαρίων, και οδηγεί με ασφάλεια τον ναυτιλιακό όμιλο της οικογένειας στο κατώφλι του κλειστού club των 100άρηδων, εκεί όπου ανήκουν ελάχιστοι πλοιοκτήτες που έχουν στόλο πάνω από 100 πλοία.
Και μάλιστα θα το πετύχει σε μια χρονιά που γιορτάζει τα 50 χρόνια έντονης δραστηριότητας και δυναμικής εξέλιξης στη ναυτιλία.
Για να πετύχει τον στόχο του έχει κάνει μία επενδυτική αντεπίθεση διαρκείας σε αγορές πλοίων, επενδύοντας σχεδόν ένα δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, φέρεται να προχώρησε σε άλλες πέντε αγορές πλοίων μέσα στους τελευταίους δύο μήνες, ανεβάζοντας τα συνολικά αποκτήματα μέσω της ιδιωτικής ναυτιλιακής εταιρείας Brave Maritime Corp σε συνολικά 28.
Συγκεκριμένα, ο Ελληνας πλοιοκτήτης αγόρασε, έπειτα από πολύ έντονο ανταγωνισμό, τέσσερα ακόμη φορτηγά capes, τα οποία δεν βγήκαν ποτέ ανοιχτά στην αγορά προς πώληση και αποκτήθηκαν… σιωπηλά, «κάτω από το ραντάρ».
Με τις αγορές αυτές ανέβασε τον στόλο του ομίλου σε φορτηγά capes στα 10 συνολικά. Δύο από αυτά τα έχει ναυπηγήσει η BRAVE, ενώ τα άλλα οκτώ έχουν αγοραστεί ως μεταχειρισμένα-second hand, τα περισσότερα από τη C.T.M. στο Μονακό!
Επιπροσθέτως αγόρασε και ένα supramax φορτηγό πλοίο, ναυπηγημένο το 2011 στη Μitsui της Ιαπωνίας, μια κατηγορία πλοίων που ο όμιλος είχε αφήσει από το 2009.
Πρόκειται για το 29ο συνολικά πλοίο που απέκτησε τους τελευταίους 12 μήνες ο Νίκος Βαφειάς, σε ένα κρεσέντο επενδύσεων ύψους 900 εκατ. δολαρίων που εντυπωσιάζει τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα για την ταχύτητα υλοποίησης και τη δυναμική του.
Με τις αγορές αυτές η Brave Μaritime Corp έχει αποκτήσει μέσα σε μόλις 12 μήνες δεκαπέντε φορτηγά, σχεδόν όλα μεγέθους cape, πέντε νεότευκτα MGC από τη Hyundai της Κορέας και εννέα δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων τρία είναι Medium Range Clean Τankers, ένα Aframax και τέσσερα Suezmax.
Το 2021 ο Νίκος Βαφειάς τιμήθηκε από τη Lloyd’s List με το βραβείο Επιτεύγματος Ζωής Lloyd’s List / Propeller Club. Με τη μακροχρόνια καριέρα του στη ναυτιλία αφήνει το δικό του στίγμα στον παγκόσμιο χάρτη της υδάτινης βιομηχανίας.
«Είμαι στη ναυτιλία από το 1973 και δεν έχω λάβει κάποιο βραβείο. Γι’ αυτό και το συγκεκριμένο είναι πολύ σημαντικό για εμένα. Αντιμετώπισα πολλές προκλήσεις στη ζωή μου και αυτές με έκαναν αυτό που είμαι σήμερα. Πάντοτε έπαιρνα έμπνευση από την οικογένειά μου και τους συνεργάτες μου», είπε και συμπλήρωσε: «Ποτέ μην εγκαταλείπεις την προσπάθεια, ακόμη και αν νομίζεις ότι τελείωσαν όλα. Τίποτα δεν τελειώνει αν δεν το τελειώσεις εσύ ο ίδιος».
Με βάση τις ανακοινώσεις τον εισηγμένων εταιρειών του ομίλου, η Ιmperial Petroleum δεν έχει δανεισμό, ενώ το ίδιο ισχύει πλέον και για τις ιδιωτικές εταιρείες Brave Maritime και Stealth Maritime. Η δε StealthGas έχει δανεισμό κάτω του 25% της αξίας της.
Οι δύο εισηγμένες, StealthGas και Imperial Petroleum, βάσει των αποτελεσμάτων του 2022 είχαν συνολικά έσοδα κοντά στα 300 εκατ. δολάρια και κέρδη που άγγιξαν τα 70 εκατ. για το 2022.
Μάλιστα, σε κερδοφόρα ρότα επανήλθε το 2022 η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά StealthGas. Η εταιρεία ανακοίνωσε καθαρά κέρδη για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022, ύψους 34,3 εκατ. δολαρίων, έναντι καθαρών ζημιών ύψους 35,1 εκατ. δολαρίων για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Ο μέσος σταθμισμένος αριθμός μετοχών σε κυκλοφορία στις 31 Δεκεμβρίου 2022 και 2021 ήταν 38 εκατ. και 37,9 εκατ. αντίστοιχα.
Τα κέρδη ανά μετοχή για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ανήλθαν σε 0,90 δολάρια έναντι ζημίας ανά μετοχή 0,93 δολάρια για την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
Η δεύτερη σε μέγεθος επενδυτική επιχειρηματικότητα της οικογένειας Βαφειά είναι το real estate, μέσω της Estates Corporation, με τοποθετήσεις κεφαλαίων σε Κηφισιά, Εκάλη, Ψυχικό, κέντρο της Αθήνας, με έμφαση τα εμπορικά κέντρα και τα parking, Βουλιαγμένη, σε νησιά όπως η Μύκονος, οι Σπέτσες, η Χίος, η Κέρκυρα, διεθνώς σε Λονδίνο, Νέα Υόρκη, Μονακό και Ελβετία.
Μια αγορά που συζητήθηκε πραγματοποίησε ο Νίκος Βαφειάς όταν αγόρασε το παλαιότερο κτήμα της Χίου, του 14ου αιώνα, που ανήκε στην πριγκιπική οικογένεια Καστέλι, το οποίο είναι χαρακτηρισμένο ως μνημείο της UNESCO.
Επίσης ανακατασκεύασε την παλαιότερη εκκλησία στον Αϊ-Γιώργη της Χίου, του 15ου αιώνα, το χωριό καταγωγής της οικογένειάς του. Να σημειωθεί ότι τιμήθηκε από την Εκκλησία με τον Χρυσό Σταυρό του Αγίου Ισιδώρου.
Πηγή: newmoney.gr