Η πανδημία και ο συνακόλουθος μαζικός εγκλεισμός στο σπίτι, όπως
ήταν αναμενόμενο, ευνόησαν το Netflix, το οποίο ανακοίνωσε ότι
αύξησε κατά 15,8 εκατομμύρια τους συνδρομητές του παγκοσμίως στο
πρώτο τρίμηνο του έτους!
Η συγκεκριμένη «επίδοση» ξεπερνάει κατά πολύ τις αρχικές προβλέψεις των
ιθυνόντων της πλατφόρμας, οι οποίοι περίμεναν ότι –σε καιρούς
κανονικότητας- θα είχαν περίπου επτά εκατομμύρια νέους πελάτες. Λόγω του
κορονοϊού, ωστόσο, ο αριθμός υπερδιπλασιάστηκε!
Μετά από αυτήν την εξέλιξη, οι συνδρομητές του Netflix, διεθνώς, έφτασαν
πλέον τα 183 εκατομμύρια.
Ο αριθμός νέων λογαριασμών στο πρώτο φετινό τρίμηνο είναι περίπου
διπλάσιος σε σχέση με όσους είχαν δημιουργηθεί στην αντίστοιχη περίοδο
του 2019. Το μεγαλύτερο μέρος των νέων πελατών, περίπου 4,4
εκατομμύρια, προήλθε από την Ευρώπη, ενώ 2,3 εκατομμύρια από τις ΗΠΑ
και τον Καναδά.
Έτσι, τα έσοδα του πρώτου τριμήνου του 2020 εκτινάχθηκαν στα 5,76
δισεκατομμύρια δολάρια. Η αύξηση που καταγράφηκε σε σύγκριση με το ίδιο
διάστημα την περασμένη χρονιά, είναι της τάξης του 27%! Αυτό είχε ως
αποτέλεσμα τα κέρδη του Netflix σχεδόν να διπλασιαστούν αγγίζοντας τα 709
εκατομμύρια δολάρια, από 344 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περίοδο του
2019.
Περιμένουν 7,5 εκατ. νέους πελάτες
Οι ιθύνοντες αναμένουν ότι ακόμη 7,5 εκατομμύρια άνθρωποι θα κάνουν
συνδρομή στο δεύτερο τρίμηνο του 2020. Σύμφωνα με το πρακτορείο
Reuters, το Netflix έχει προσλάβει 2.000 εργαζόμενους για να αντεπεξέλθει
στην αυξημένη διεθνή ζήτηση.
Από τη δική τους πλευρά, οι επενδυτές έχουν κάθε λόγο να είναι αισιόδοξοι
για το μέλλον. Πολλοί εξ αυτών βλέπουν θετικές προοπτικές, τη στιγμή που η
μετοχή της εταιρείας έχει ανέβει σε αξία πάνω από 30% μέχρι στιγμής φέτος!
«Το Netflix είναι και θα συνεχίσει να είναι η εταιρεία media που έχει υποστεί τη
μικρότερη επίπτωση από την Covid – 19. Το προϊόν της ταιριάζει σχεδόν
τέλεια σε έναν πληθυσμό που ξαφνικά έχει βρεθεί κλεισμένος μέσα στο
σπίτι», δήλωσε στο BBC ο αναλυτής Έρικ Χάγκστρομ της εταιρείας
«eMarketer».
Το Netflix προειδοποίησε, πάντως, τους επενδυτές ότι αυτός ο ρυθμός
ανάπτυξης μπορεί να μειωθεί στο δεύτερο εξάμηνο, καθώς οι κυβερνήσεις θα
έχουν χαλαρώσει τα περιοριστικά μέτρα και οι άνθρωποι θα βγαίνουν έξω πιο
συχνά.
Το μεγάλο ερώτημα, σύμφωνα με τους αναλυτές, είναι πόσους από τους
νέους συνδρομητές θα καταφέρει το Netflix να κρατήσει σε μόνιμη βάση, με
δεδομένο ότι θα αυξηθεί σταδιακά ο ανταγωνισμός από άλλες πλατφόρμες
streaming, όπως οι Disney Plus και Amazon Prime, ενώ παράλληλα θεωρείται
δεδομένη η ύφεση.
Το Netflix ξεκαθάρισε ωστόσο ότι δεν εξετάζει καμία αύξηση στις τιμές των
συνδρομών του.
Πάνε πίσω οι σειρές και οι ταινίες
Πέρα όμως από την αύξηση σε συνδρομητές και έσοδα, υπάρχουν και
συνέπειες εξαιτίας του κορονοϊού. Το Netflix επεσήμανε ότι λόγω των
περιοριστικών μέτρων που ισχύουν με στόχο την καταπολέμηση της
διασποράς της νόσου, έχουν σταματήσει σχεδόν όλες οι παραγωγές του ανά
τον κόσμο. Παράλληλα, ο προγραμματισμός ορισμένων νέων ταινιών και
σειρών θα καθυστερήσει κατά περίπου ένα τρίμηνο.
Το θετικό –για την πλατφόρμα και τα εκατομμύρια των συνδρομητών της-
είναι πως το νέο περιεχόμενο που πρόκειται να προβληθεί αργότερα φέτος,
είχε σε μεγάλο βαθμό ήδη κινηματογραφηθεί πριν από την κρίση.
Ένα πρόστιμο 40 δολαρίων για ξεχασμένο DVD… γέννησε την
πλατφόρμα!
Οι… ρίζες του Netflix βρίσκονται στη Σκοτς Βάλεϊ της Καλιφόρνια των ΗΠΑ,
όπου ιδρύθηκε στις 29 Αυγούστου 1997 (αρχικά ως Kibble) από τον Μαρκ
Ράντολφ και τον Ριντ Χέιστινγκς.
Ο τελευταίος, που ήταν καθηγητής μαθηματικών, υπήρξε συνιδρυτής της
«MicroWarehouse», εταιρείας ηλεκτρονικών υπολογιστών και στη συνέχεια
έγινε αντιπρόεδρος της «Borland International» στον τομέα του μάρκετινγκ.
Παράλληλα, έφτιαξε και την εταιρεία «Pure Software», στην οποία είχε ως
συνεργάτη τον Ράντολφ.
Η ιδέα για τη δημιουργία του Netflix γεννήθηκε στον Χέιστινγκς όταν
αναγκάστηκε να πληρώσει πρόστιμο 40 δολαρίων στο βίντεο κλαμπ της
γειτονιάς του επειδή είχε καθυστερήσει να επιστρέψει ένα DVD της ταινίας
«Apollo 13»! Μαζί με τον Ράντολφ αποφάσισαν να αναπτύξουν συνδρομητική υπηρεσία ενοικίασης DVD διά αλληλογραφίας. Μάλιστα, για να διαπιστώσουν κατά πόσο θα μπορούσε η ιδέα αυτή να έχει εφαρμογή στην πράξη, έβαλαν ένα
CD σε φάκελο ευχετήριας κάρτας και τον έστειλαν με απλό ταχυδρομείο στο
σπίτι του Χέιστινγκς. Σε 24 ώρες εκείνος είχε φτάσει στον προορισμό του.
Η ιστοσελίδα του Netflix βγήκε στον αέρα στις 14 Απριλίου 1998. Τον
Σεπτέμβριο του 1999 εισήχθη η μηνιαία συνδρομή και στις αρχές του 2000
αυτή της μίσθωσης. Αφού υπέστη σημαντικές ζημιές κατά τα πρώτα έτη της, παρουσίασε το πρώτο της κέρδος κατά τη χρήση 2003, αποκομίζοντας οφέλη 6,5
εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ στα έσοδα ύψους 272 εκατομμυρίων δολαρίων
ΗΠΑ. Το 2005 διατέθηκαν 35.000 διαφορετικές ταινίες και η Netflix απέστειλε
καθημερινά ένα εκατομμύριο DVD.
Στο ψηφιακό σύμπαν
Η μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο ήταν ζήτημα χρόνου. Από το 2005 ο
Χέιστινγκς (χωρίς τον Ράντολφ, που είχε αποχωρήσει) μαζί με τον
Ελληνοαμερικανό Τεντ Σαράντο, που από το 2000 εκτελεί χρέη Chief Content
Officer, ανέπτυσσαν το Netflix Box, έναν αποκωδικοποιητή που θα έφερνε τις
ταινίες στο σπίτι μέσω Διαδικτύου. Εγκατέλειψαν όμως την ιδέα και
προτίμησαν την ανάπτυξη app.
Τον Φεβρουάριο του 2007, η εταιρεία παρέδωσε το δισεκατομμυριοστό DVD
της και άρχισε να απομακρύνεται από το αρχικό βασικό επιχειρηματικό της
μοντέλο DVD, εισάγοντας βίντεο κατ' απαίτηση μέσω του Διαδικτύου.
Την ίδια χρονιά, το διαδικτυακό πια Netflix ήταν στον «αέρα», έχοντας στο
μενού του χίλιες ταινίες. Αξιοποιώντας με τον πλέον ιδανικό τρόπο τον
αλγόριθμο που έχουν αναπτύξει και προβλέπει τις εκτιμήσεις των πελατών
τους, οι άνθρωποι της πλατφόρμας αντιλήφθηκαν ότι –μεταξύ άλλων- το κοινό
τους προτιμά να παρακολουθεί ολοκληρωμένους κύκλους σειρών και όχι
αποσπασματικά επεισόδια. Έτσι, οι υπεύθυνοι στράφηκαν στα κραταιά
κινηματογραφικά και τηλεοπτικά στούντιο, για να αποκτήσουν τα δικαιώματα
προβολής των δημιουργιών τους. Οι υπεύθυνοι των τελευταίων δεν είχαν εκτιμήσει σωστά την κατάσταση αλλά και την εξέλιξη που θα μπορούσε να είχε το Netflix και παραχωρούσαν δικαιώματα των προϊόντων τους για streaming σε πολύ χαμηλές τιμές. Η πλατφόρμα έγινε ιδιαίτερα ελκυστική στους συνδρομητές του πουλώντας
έναν ανεξάντλητο θησαυρό ταινιών, σειρών, ντοκιμαντέρ και reality shows,
ενώ πλέον ένα μεγάλο μέρος από το περιεχόμενό του, παράγεται από το ίδιο.