Ο χώρος του μόντελινγκ φαντάζει στους έξω γεμάτος φώτα και λάμψη. Ωστόσο είναι σκοτεινός, δύσβατος και γεμάτος θυσίες στις καλύτερες περιπτώσεις.
Όλοι σε βλέπουν ως μια εντυπωσιακή κρεμάστρα που οφείλει να είναι πάντα πετσί και κόκαλο, γυμνασμένη και διαθέσιμη να ταξιδεύει στα πέρατα της γης για να κάνει πασαρέλα, να συμμετάσχει σε ένα σόου ή σε μια φωτογράφιση. Και αυτό είναι η καλή πλευρά της δουλειάς γιατί σε αρκετές περιπτώσεις έχουμε δει μοντέλα να καταλήγουν ακριβοπληρωμένες πόρνες ή στη χρήση κοκαΐνης.
Το όνειρό κάθε μοντέλου ήταν να γίνει άγγελος της Victoria’s Secret Τα μοντέλα της Victoria’s Secret για όλους ήταν λαμπερά και αποτελούσαν κρυφό πόθο για κάθε άντρα που τις έβλεπε με τα ατέλειωτα πόδια και τα πληθωρικό μπούστα να κάνουν δειγματισμό των υπερτιμημένων εσωρούχων.
Τα 100 μοντέλα που κατήγγειλαν τη Victoria Secret
Η Κρίστι Τέρλινγκτον, η Άμπερ Βαλέτα και η Ίσκρα Λόρενς είναι μερικά από τα 100 μοντέλα που ενώθηκαν εναντίον της Victoria’s Secret καταγγέλλοντας, με ανοικτή επιστολή, τον Οίκο για ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι στα μοντέλα και τους υπαλλήλους. «Διαπόμπευση των σωμάτων, άσεμνες παρατηρήσεις, τιμωρίες με τη μη καταβολή προκαταβολών, μη εξουσιοδοτημένη χρήση των φωτογραφιών των μοντέλων και πιέσεις για γυμνές φωτογραφήσεις, χωρίς αμοιβή για τις προσωπικές συλλογές των φωτογράφων», είναι μερικά από αυτά που κατήγγειλαν.
Το 55% της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων των brands Pink και Victoria’s Secret Beauty, πωλήθηκε πέρυσι στη Sycamore Partners, έναντι 525 εκατ. δολαρίων. Τα «αγγελάκια», λοιπόν, άλλαξαν σπίτι ελπίζοντας αυτή τη φορά να βρουν τον αληθινό τους «παράδεισο».
Ο 82χρονος Les Wexner που βρισκόταν στο τιμόνι της L Brands εδώ και 50 χρόνια και το όνομά του μπλέχτηκε με εκείνο του Τζέφρι Επστάιν, ο οποίος είχε κατηγορηθεί για τράφικινγκ και για σεξουαλική εκμετάλλευση ανηλίκων και αυτοκτόνησε στο κελί του, θα αποχωρήσει από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αλλά θα παραμείνει επίτιμος πρόεδρος
Η προσπάθεια του οίκου να αναγεννηθεί από τις στάχτες του
Η Victoria Secret κάνει ό,τι περνά από το χέρι της προκειμένου να αναστρέψει την κατεστραμμένη της εικόνα προσπαθώντας να κουκουλώσει τα σκάνδαλα και να σώσει την αξιοπιστία και τη λάμψη του οίκου.
Το 1977, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Roy Raymond βρέθηκε σε ένα πολυκατάστημα για να αγοράσει εσώρουχα στη σύζυγό του. Μόνο που το shopping αποδείχθηκε για εκείνον μία άβολη εμπειρία. Και κάπως έτσι σκέφτηκε πως θα έπρεπε να υπάρχει ένα μέρος όπου οι άνδρες θα μπορούν να νιώθουν άνετα όταν θα αγοράζουν εσώρουχα για τις συντρόφους τους. Ένα γυναικείο κατάστημα εσωρούχων που θα απευθυνόταν στους άνδρες. Το «Victoria’s» είναι η Βικτωριανή εποχή που έδινε την απαραίτητη νότα πολυτέλειας και το «Secret» είναι το μυστικό που δημιουργούσε ένα μυστήριο.
Μέσα σε λίγα χρόνια, η νεοσύστατη εταιρεία εσωρούχων εξελίχθηκε σε έναν κολοσσό ενώ το 1982 η Victoria’s Secret έκανε 4 εκατ. δολάρια πωλήσεις ετησίως.
Άμεσος ανταγωνιστής της Victoria Secret ήταν η «La Perla» πουαποτελούσε συνώνυμο της θηλυκότητας, της κομψότητας και της πολυτέλειας. Το concept της Victoria ήταν προσιτά εσώρουχα με πολυτελή αίσθηση.
Η δεκαετία του ’90 μπήκε δυναμικά για την εταιρεία και μαζί της έφερε υποσχέσεις για ένα μέλλον λαμπρό. Στις αρχές της δεκαετίας, η Victoria’s Secret έγινε η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικού εμπορίου στις ΗΠΑ με 350 καταστήματα και 1 δισεκατομμύριο δολάρια κέρδη σε πωλήσεις.
Το 1995 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η ετήσια επίδειξη μόδας των εσωρούχων, που έμελλε να γράψει τα επόμενα χρόνια ιστορία στον χώρο του μόντελινγκ Η ιδέα ανήκε στον Ed Razek, στον επί πολλά χρόνια επικεφαλή του τμήματος μάρκετινγκ της L Brands. Ο Razek και η ομάδα του όχι μόνο πέτυχαν να εδραιώσουν τις επιδείξεις και να τις εξελίξουν σε shows που άφησαν εποχή, αλλά είναι υπεύθυνοι και για την ανάδειξη διάσημων μοντέλων όπως η Ζιζέλ, η Τάιρα Μπανκς και η Χάιντι Κλουμ.
Η γέννηση των «Αγγέλων» το 1997
Το 1997 η Victoria’s Secret κυκλοφόρησε τη σειρά εσωρούχων «Angels». Στη διαφημιστική καμπάνια πρωταγωνιστούσαν τα top models της εποχής Karen Mulder, Daniela Pestova, Tyra Banks, Stephanie Seymour και Helena Christensen. Φορώντας τα εσώρουχα της σειράς και φτερά Αγγέλων καλούσαν τον κόσμο να αγοράσει για να σώσει τα «αγγελάκια».
Οι πασαρέλες της Victoria’s Secret έγιναν πιο φανταχτερές και τα σόου αντικείμενο σχολιασμού και θαυμασμού, αφήνοντας εποχή. Στο σόου του 2000, η Ζιζέλ Μπούντχεν διέσχισε την πασαρέλα φορώντας το πιο ακριβό σουτιέν που είχε σχεδιαστεί ποτέ, αξίας 15 εκατ. δολαρίων.
Την ίδια χρονιά, ανέλαβε CΕΟ της εταιρείας η Sharen Jester Turney και από τις πρώτες της κινήσεις ήταν να αλλάξει την εικόνα που έβγαζαν προς τα έξω, μέσα από τα σόου. Η Turney ήθελε να αλλάξει την όλη αισθητική, αποβάλλοντας αυτό το στυλ που παρέπεμπε σε «κουνελάκι του Playboy» δίνοντας έναν πιο Vogue αέρα στα μοντέλα που προωθούσαν τα εσώρουχα.
Στα 16 χρόνια που έμεινε στο τιμόνι της εταιρείας, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 70% και τα ετήσια κέρδη έφτασαν τα 7,7 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η αρχή της κατακόρυφης πτώσης του οίκου
Το 2016 τη θέση της πήρε προσωρινά ο Les Wexner και με το «καλημέρα» έδειξε τις προθέσεις του. Από τις πρώτες του κινήσεις ως CΕΟ ήταν να βγάλει από τον κατάλογο τα ρούχα και τα μαγιό και να εστιάσει αποκλειστικά στα εσώρουχα. Τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς ανέλαβε τη θέση η Jan Singer.
Ωστόσο, από το 2015 ξεκίνησε η πτώση, με τις πωλήσεις να πέφτουν. Ο ανταγωνισμός πλέον είναι μεγάλος και η άλλοτε κραταιά Victoria Secret αδυνατούσε να ανταπεξέλθει σε αυτόν. Επίσης, την κατηγορούσαν πως επέμενε να σχεδιάζει εσώρουχα για καλλίγραμμα και αδύνατα κορμιά, αγνοώντας τις πιο παχουλές γυναίκες.
Το άλλοτε λαμπερό σόου άρχισε να φθείρεται με το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού να ατονεί. Το 2018, μία δήλωση του Les Wexner ότι δεν θα βάλει στα show plus size μοντέλα, όπως και transgender, επειδή τα show είναι μία «φαντασίωση» δημιούργησε μία σειρά από αντιδράσεις κι αρνητικά σχόλια. Ο ίδιος απολογήθηκε δημοσίως, όμως, ήταν πια αργά. Μία εβδομάδα αργότερα, η Jan Singer υπέβαλλε την παραίτησή της ως αντίδραση στην παραπάνω δήλωση.
Οι προσπάθειες για ανάκαμψη
Τη θέση της ανέλαβε ο John Mehas, ο οποίος προσπάθησε να σώσει την κατάσταση. Εξάλλου, υπήρχαν έντονες αντιδράσεις και στο εσωτερικό της εταιρείας, όπου μέτοχοι καλούσαν τον Les Wexner να βελτιώσει την εικόνα και να γίνει η Victoria Secret πιο ανοιχτή στα ήθη και τις αξίες της εποχής.
Η αρχή έγινε με την πρόσληψη δύο γυναικών στον ανδροκρατούμενο τομέα της διαφήμισης της εταιρείας, και τη συνεργασία με το μοντέλο Barbara Palvin, που έχει καμπύλες και όχι «σκελετωμένο» σώμα, ως το νέο «Αγγελάκι». Τα σχόλια για το νέο «αγγελάκι» ήταν θετικά με τον κόσμο να κάνει λόγο ότι επιτέλους συνεργάζονται με ένα μοντέλο που έχει «κανονικό» σώμα.
Τον περασμένο Αύγουστο για πρώτη φορά, η Victoria Secret αποφάσισε να συνεργαστεί με ένα transgender μοντέλο, την Βαλεντίνα Σαμπάιο από τη Βραζιλία. Ωστόσο, η κριτική για σεξισμό και παρωχημένο θέαμα καλά κρατούσε και τον περασμένο Νοέμβριο η εταιρεία εσωρούχων ακύρωσε το ετήσιο σόου της. «Προσπαθούμε να δούμε πώς θα προωθήσουμε το brand και να το επικοινωνήσουμε αυτό με τον καλύτερο τρόπο στους καταναλωτές», είχε σχολιάσει ο επικεφαλής οικονομικών της L Brands Stuart Burgdoerfer.
Πριν λίγο καιρό ο διάσημος οίκος πούλησε το 55%. Εν καιρώ θα φανεί αν θα μπορέσει να λάμψει όπως στο παρελθόν.