Τα σκάφη και οι απομονωμένες βίλες εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν τα… βαριά χαρτιά για τον τουρισμό στην Ελλάδα αυτό το ιδιαίτερο –λόγω της πανδημίας- καλοκαίρι.
Εξαιρετικά δύσκολη θα είναι η φετινή θερινή σεζόν στη χώρα μας. Η Ελλάδα θα δεχθεί μεγάλο πλήγμα στην οικονομία της αφού ο βασικός της πυλώνας, ο τουρισμός, δεν θα καταγράψει επιδόσεις ανάλογες των τελευταίων ετών. Ο κορονοϊός είναι ακόμη εδώ και φαίνεται πως θα μας… συντροφεύσει για πολλούς ακόμη μήνες.
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό, η κατάσταση αυτή θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον τουρισμό. Όσοι δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον κλάδο γνωρίζουν πολύ καλά ότι θα υποστούν μεγάλες απώλειες. Όλοι οι επιχειρηματίες κατανοούν πως θα πρέπει να δώσουν σκληρή μάχη με στόχο όχι το κέρδος αλλά τον περιορισμό της ζημιάς στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο.
Οι πιο αισιόδοξοι –ή για την ακρίβεια οι λιγότερο απαισιόδοξοι- βλέπουν και κάποια θετικά σημάδια. Οι εξαιρετικές επιδόσεις της Ελλάδας στην αντιμετώπιση του Covid 19 και η… δωρεάν διαφήμιση –χάρη σε αυτές- από το σύνολο των ΜΜΕ του εξωτερικού, θεωρείται δεδομένο ότι θα προσελκύσουν αρκετούς τουρίστες. Σίγουρα, όμως, ο αριθμός τους θα είναι αισθητά συρρικνωμένος σε σύγκριση με την περυσινή περίοδο οπότε η χώρα μας κατακλύστηκε από 34 εκατομμύρια επισκέπτες!
«Στοίχημα» η ασφάλεια
Οι επιχειρηματίες στον τουρισμό γνωρίζουν πως οφείλουν να αξιοποιήσουν αυτό το πλεονέκτημα και να «χτίσουν» πάνω στην προστασία της δημόσιας υγείας ώστε να πείσουν όσο γίνεται περισσότερους να προτιμήσουν τα καταλύματά τους. Αν οι επισκέπτες διαπιστώνουν ότι τα πράγματα στην πατρίδα μας είναι ασφαλή, θα την εμπιστευτούν για τις διακοπές τους.
Άλλωστε, γνώστες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, η πλειοψηφία των ξένων επισκεπτών όπως και των Ελλήνων, θα προτιμήσουν να παραθερίσουν στην «απομόνωση». Ως εκ τούτου, θα επιλέξουν την ενοικίαση ενός σκάφους ή μιας βίλας. Με άλλα λόγια, θέλουν να μείνουν μακριά από άλλα άγνωστα πρόσωπα. Με τον τρόπο αυτό θεωρούν –εύλογα- ότι θα είναι περισσότερο ασφαλείς επειδή θα περιορίσουν σημαντικά το ενδεχόμενο έκθεσης στον ιό.
Οι άνθρωποι του κλάδου, από τη δική τους πλευρά, έχουν αντιληφθεί τη συγκεκριμένη τάση και με δικές τους κινήσεις φροντίζουν να την ενισχύουν, τονίζοντας πως θα τηρηθούν στο ακέραιο όσα αναφέρουν τα αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα. Γνωρίζουν πως η ασφάλεια και η διαφύλαξη της υγείας θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις των τουριστών για το πού θα καταλύσουν.
Ρελάνς με εκπτώσεις
Με αυτό ως δεδομένο, οι επιχειρηματίες στρέφονται και στο οικονομικό που απασχολεί πολλούς εν δυνάμει πελάτες τους, ειδικά τους Έλληνες. Έτσι, έχουν ήδη προχωρήσει και σε προσφορές κάνοντας εκπτώσεις –γενναίες σε πολλές περιπτώσεις- στην τιμή ώστε τόσο οι βίλες όσο και τα γιοτ να είναι προσιτά ακόμη και σε ανθρώπους που δεν έχουν μεγάλη οικονομική επιφάνεια και που τα προηγούμενα χρόνια δεν τους είχαν περάσει καν από το μυαλό αυτές οι πολυτελείς επιλογές. Και βέβαια, τα σχετικά αντίτιμα είναι ακόμη πιο οικονομικά όταν απευθύνονται σε παρέες μιας και το κόστος σε ατομικό επίπεδο υποχωρεί περισσότερο καθώς ο λογαριασμός θα καλύπτεται από πολλούς, που θα μοιράζονται τα έξοδα της διαμονής.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες σκαφών, όσο αυξάνεται η ζήτηση για βίλες ή γιοτ, θα ανεβαίνει και η τιμή μιας και ο νόμος της αγοράς δεν είναι δυνατόν να πάψει να ισχύει ακόμη και σε περιόδους πανδημίας.
«Ζυγίζουν» τις προσφορές οι Έλληνες
Με βάση όσα έχουν παρατηρηθεί ως τη δεδομένη χρονική στιγμή, οι Έλληνες ζητούν προσφορές από εταιρείες που μισθώνουν γιοτ ή ιστιοφόρο για ολιγοήμερες διακοπές. Στη συνέχεια, θα τις αξιολογήσουν και θα λάβουν τις όποιες αποφάσεις τους. Θα δουν αν είναι σε θέση να καλύψουν τα έξοδα και αναλόγως θα προχωρήσουν.
Οι επιχειρηματίες του κλάδου προς το παρόν τηρούν στάση αναμονής. Θεωρούν πως θα είναι σε θέση να βγάλουν τα πρώτα ασφαλή συμπεράσματά τους αναφορικά με την «κίνηση» που θα παρατηρηθεί, από τον Ιούλιο μιας και η φετινή σεζόν θα αρχίσει πιο αργά από ποτέ.
Σε ό,τι αφορά τις βίλες, τα στοιχεία που προκύπτουν από τις πλατφόρμες καταχώρησης ακινήτων προς ενοικίαση, καταδεικνύουν ότι υπάρχουν χιλιάδες διαθέσιμες σε όλη την επικράτεια. Σε ορισμένες περιοχές οι τιμές είναι αισθητά μειωμένες, από 20% ως και 40%.
Αν υπάρχει ένα θετικό στοιχείο που επιτρέπει στους επιχειρηματίες του κλάδου να ελπίζουν ότι κάτι καλό θα προκύψει και αυτή τη σεζόν, αυτό αφορά στη ζήτηση καταλυμάτων και πέρα των μηνών του θέρους. Συγκεκριμένα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως το ποσοστό είναι αυξημένο κατά 15%, κάτι που σημαίνει ότι –αν όλα πάνε καλά με τον κορονοϊό- η τουριστική περίοδος θα επεκταθεί ως τα τέλη του φθινοπώρου.
Ανθεί –ακόμη και τώρα- η αγορά των γιοτ στην Ελλάδα
Μπορεί η Ελλάδα να περνάει μία ακόμη σκληρή δοκιμασία σε οικονομικό επίπεδο, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι έχει χάσει την προνομιακή της θέση σε ό,τι έχει να κάνει με τον θαλάσσιο τουρισμό.
Η χώρα μας εξακολουθεί να προσελκύει ξένους με υψηλοτέρα εισοδήματα ή και VIPs. Είναι, μάλιστα, η τρίτη δύναμη σε παγκόσμιο επίπεδο στα γιοτ με μήκος άνω των εξήντα μέτρων, είτε αφορά τη ναύλωση τους είτε την πώλησή τους.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο κομμάτι αυτό διαδραματίζει η εφοπλιστική οικογένεια Δράγνη, η οποία προχωρά στη ναυπήγηση μεγάλων σκαφών. Μάλιστα, διαθέτει μία από τις πιο σημαντικές εταιρείες αφού απευθύνεται σε εξαιρετικά σημαντικούς πελάτες, όπως διάσημους ηθοποιούς του Χόλυγουντ, πρίγκιπες κλπ.