Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένας σπουδαίος συνθέτης. Είναι μια από τις πολύ σημαντικές μορφές του νεοελληνικού και μεταπολεμικού μας πολιτισμού. Δεν έγραψε απλώς μουσικές και τραγούδια. Είχε μια ολοκληρωμένη και πολύπλευρη παρουσία στα πολιτιστικά μας πράγματα καθότι όχι μόνο ένας ιδιαίτερα μορφωμένος όσον αφορά τη μουσική άνθρωπος, αλλά επίσης και πολύ καλλιεργημένος. Γενικά βαθιά ελληνική όσο και κοσμοπολίτικη καλλιέργεια και σκέψη. Συγχρόνως ήταν και ένας αγωνιστής στις δύσκολες εποχές. Και μπόρεσε ακριβώς λόγω του καλλιτεχνικού του ταλέντου σε συνδυασμό με την έντονη πολιτική και αγωνιστική του παρουσία σε αυτές τις πολύ δύσκολες όπως είπαμε εποχές, να γίνει μπροστάρης για ένα μεγάλο κομμάτι του ελληνικού λαού, το όνομά του να ταυτιστεί με την αριστερά αλλά και συγχρόνως να γνωρίσει και τον σεβασμό από την πλειοψηφία την μη αριστερών ή κεντρώων Ελλήνων.
Δεδομένου ότι πολύ συχνά οι δηλώσεις ή κινήσεις του σε πολιτικό επίπεδο έχουν ξαφνιάσει ή και έχουν παρεξηγηθεί αλλά και έχουν θυμώσει πολύ κόσμο, πρέπει να πούμε πως ο Μίκης Θεοδωράκης είχε πάντα μια πολύ ολοκληρωμένη άποψη πάνω στο πως πρέπει να κινείται ένας καλλιτέχνης απέναντι στον κόσμο, στον λαό. Και ό,τι και αν έχει κάνει στη ζωή του, πάντα κινείται πάνω σε αυτή την από παλιά διατυπωμένη θεωρία του και ποτέ δεν έχει παρεκκλίνει ούτε τόσο δα. Οπότε δύσκολα μπορεί κάποιος να τον κατηγορήσει για κάτι που έχει πει ή κάνει δημοσίως. Γιατί όλα δικαιολογούνται με βάση τις θέσεις του, για τις οποίες όμως θέσεις του έχει αγωνιστεί σε δύσκολες εποχές με πολύ επικίνδυνο τρόπο…
Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη είναι η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη. Εδώ και χρόνια διαχειρίζεται σε καλλιτεχνικό και οικονομικό επίπεδο το έργο του πατέρα της. Σε αρκετές περιπτώσεις κάποιοι στο χώρο έχουν πει για κάποιες από τις δημόσιες κινήσεις του Μίκη Θεοδωράκη. Πως ο Μίκης έχει μεγαλώσει πολύ, πως ο Μίκης δεν ασχολείται πια, ακόμα και πως ο Μίκης λόγω της πολύ προχωρημένης του ηλικίας – 95 έγινε τον περασμένο Ιούλιο – έχει αρχίσει λίγο να «χάνεται»…
Η αλήθεια είναι ότι ο Μίκης Θεοδωράκης είναι μια χαρά στα μυαλά του. Και δε γίνεται τίποτα που να μην το ελέγχει και να μη το γνωρίζει, ε… και αν έχει και κάποια προβλήματα υγείας λογικό είναι μετά από μια τόσο ταραγμένη ζωή που έχει φτάσει τα 95 χρόνια και του ευχόμαστε βέβαια κατά πολύ τα 100.
Για τον χαρακτήρα του Μίκη Θεοδωράκη έχω ακούσει πολλά από συνεργάτες του και από ανθρώπους του χώρου. Και όχι βέβαια πάντα πάρα πολύ καλά. Ακόμα και από πολύ στενούς του και επί χρόνια συνεργάτες. Φυσικά εγώ 3-4 φορές τον έχω συναντήσει και έχουμε μιλήσει. Δεν τον ήξερα ποτέ τόσο καλά, όσες φορές συναντηθήκαμε και μιλήσαμε – την τελευταία φορά μάλιστα για σινεμά – ο λόγος του ήταν ενός πολύ σοβαρού διανοουμένου. Αλλά ακόμα και αν είχα διαπιστώσει μέσα από τη συναναστροφή μου μαζί του κάποια ελαττώματα, όσο σοβαρά και αν ήταν αυτά, δεν θα με ενδιέφεραν γιατί τους καλλιτέχνες τους κοιτάω με βάση το έργο τους. Έχει τύχει να γνωρίσω και να συναναστραφώ με σπουδαίους καλλιτέχνες με μεγάλα ελαττώματα… αλλά και με σπουδαίους καλλιτέχνες χωρίς… καθόλου μεγάλα ελαττώματα.
Η Μαργαρίτα Θεοδωράκη λοιπόν, στα social media έγραψε ένα μήνυμα απολύτου απελπισίας. Έλεγε ότι η ΔΕΗ της έκοψε το ρεύμα γιατί δεν έχει να το πληρώσει. Ότι σε λίγο θα της κόψουν το νερό και το τηλέφωνο. Πως το ψυγείο της είναι άδειο. Πως δεν έχει να φάει. Πως δεν έχει να πληρώσει τον ΕΝΦΙΑ και όλους τους λογαριασμούς της. Πως πένεται σε απίστευτο βαθμό και… το χειρότερο από όλα πως δεν έχει να ταΐσει τα πολλά σκυλιά και γατιά της…
Φυσικά ήταν ένα κείμενο που θα έκανε κάθε άστεγο στην Ομόνοια ή οπουδήποτε αλλού ή κάθε οικονομικό μετανάστη να αισθανθεί τουλάχιστον σαν Ωνάσης. Αυτή η περιγραφή της απολύτου αθλιότητος της φτώχειας και της μιζέριας θα έκανε οποιοδήποτε αναξιοπαθούντα όσο αναξιοπαθής και αν είναι να αισθανθεί μεγιστάνας…
Επιπλέον βέβαια να μη ξεχνάμε πως οι πάρα πολύ φτωχοί άνθρωποι οι ζητιάνοι, οι άστεγοι και οι οικονομικοί μετανάστες που λέγαμε δε θα έγραφαν τέτοιο κείμενο. Γιατί, κακά τα ψέματα, η πραγματική φτώχεια θέλει και μια αξιοπρέπεια τις πιο πολλές φορές…
Λοιπόν, φυσικό ήταν να γίνει της τρελής στο διαδίκτυο – όπου δεν είναι και πολύ δύσκολο να γίνει της τρελής – από ανθρώπους γνωστούς στο ευρύ κοινό ή όχι, που άλλοι πήραν το μέρος της Θεοδωράκη και άλλοι όχι. Το κείμενο που συζητήθηκε πιο πολύ ήταν εναντίον της Θεοδωράκη. Και ήταν αυτό της Έλενας Ακρίτα – λογικό μια και η Έλενα συν όλα τα άλλα ξέρει και να γράφει…
Φυσικά δεν ανησύχησα από αυτά που διάβασα πως έγραψε η κυρία Θεοδωράκη. Καταρχήν, έμαθα πως η ίδια η ΔΕΗ διέψευσε πως της έκοψε ποτέ το ρεύμα. Αν και όπως είπε επίσης η ΔΕΗ, από ότι μου είπαν η κυρία Θεοδωράκη έχει πολύ πολύ πολύ καιρό να πληρώσει το λογαριασμό της για το εξοχικό στο Βραχάτι.
Μετά, όμως, η κυρία Θεοδωράκη έκανε και κάποιες διευκρινιστικές σημειώσεις στα social media. Είπε πως εννοούσε γενικά τον κλάδο των μουσικών. Πως η ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης που διευθύνει και της ανήκει δεν έχει πληρωθεί. Πως έχουν ακυρωθεί πάρα πολλές συναυλίες κ.λπ. κ.λπ. Δηλαδή ο καυγάς για το πάπλωμα. Δηλαδή έκκληση έως και απαίτηση από αρμόδιους δημόσιους ή και ιδιωτικούς φορείς «δώστε μας να κάνουμε συναυλίες»…
Είναι ο τρόπος που έχουν κάποιοι είτε γνωστοί και αγαπητοί στο ευρύ κοινό οι ίδιοι είτε εκπρόσωποί τους συγγενείς ή όχι να «εκβιάζουν» από υπουργούς μέχρι το δημόσιο αίσθημα για να κερδίσουν αυτό που θέλουν.
Κανείς δεν είπε στην κυρία Θεοδωράκη να έχει δική της ορχήστρα. Και η ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης, η οποία διαθέτει θαυμάσιους μουσικούς, δεν είναι ούτε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ούτε η Καμεράτα, ούτε η Συμφωνική της Βιέννης. Όποιος θέλει να έχει και ορχήστρα μόνιμα πρέπει και να μπορεί να την πληρώνει. Αλλιώς μπορεί να τη φτιάχνει και να τη χαλάει ανάλογα τις δουλειές που έχει να κάνει…
Βγήκαν πολλοί και είπανε στα γνωστά social media απ’ ότι έμαθα πως κακώς κάποιοι επιτίθενται στην Μαργαρίτα και στον Μίκη γιατί έχουν πολλά λεφτά. Και πως δεν μας ενδιαφέρουν οι φορολογικές δηλώσεις των ανθρώπων και να ασχοληθούμε με την ουσία κ.λπ. κ.λπ.
Καταρχήν, σε δηλώσεις που έχουν να κάνουν με χρήματα, φτώχεια ή πλούτο, το να σχολιάζεις τα οικονομικά αυτών που τις κάνουν είναι πολύ λογικό. Έπειτα, όταν οι δηλώσεις πίσω από τη δραματική έως μελό έκκληση για βοήθεια βγάζουν ύπουλα μια εκβιαστική διάθεση που μπορεί να φτάνει μέχρι και την Υπουργό Πολιτισμού, τα πράγματα δεν είναι τόσο αθώα. Ούτε ο Μίκης Θεοδωράκης ούτε η Μαργαρίτα Θεοδωράκη νομίζω πως έχουν οικονομικά προβλήματα. Άλλωστε, η ίδια ως διαχειρίστρια του έργου του τα τελευταία χρόνια έχει παραχωρήσει έναντι αδρής αμοιβής το έργο του πατέρα της σε όλες τις πιθανές και απίθανες στιγμές και παραλλαγές του. Ακόμα και σε πολλούς ανθρώπους που μάλλον είναι ανάξιοι να το εκφράσουν και να το ερμηνεύσουν. Και αυτό είναι βέβαια το χειρότερο. Και για το τώρα αλλά και για την υστεροφημία του Μίκη Θεοδωράκη.
Η κυρία Μαργαρίτα Θεοδωράκη με τις δραματικές της εκκλήσεις για βοήθεια έπειτα σιγά σιγά τα πήρε πίσω λόγω των αντιδράσεων. Μίλησε για ανθρώπους που τη βοήθησαν οικονομικά. Και κάποιοι είπαν πως υπάρχει λογαριασμός όπου μπορούσε ο καθένας να πάει να βάλει λεφτά…
Ο Μίκης Θεοδωράκης δεν έχει πει καμία κουβέντα για όλα αυτά. Ούτε έχει αντιδράσει. Και η αλήθεια είναι πως και όσοι την υπερασπίστηκαν την κόρη του δημοσίως, εξαιτίας του έργου του το έκαναν. Και όχι γιατί δεν ξέρουν την οικονομική κατάσταση της οικογένειας. Γιατί και η Μαργαρίτα Θεοδωράκη αυτό εκμεταλλεύτηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση…
Το έργο του Μίκη Θεοδωράκη είναι πολύ σημαντικό. Και η προσωπικότητά του πολύ ενδιαφέρουσα. Η οικογένειά του δε με αφορά ιδιαίτερα. Αλλά και το έργο του όσο σημαντικό και αν είναι, δεν είμαι και τόσο βλάκας να το δέχομαι από ανθρώπους ανάξιους να το φέρουν στην πλάτη τους μετά από δική τους άδεια τα τελευταία χρόνια. Και όπως είχα μάθει και το επιβεβαίωσα, μόνο ένας καλλιτέχνης πολύ γνωστός της διασκέδασης της νύχτας αρνήθηκε να τραγουδήσει Θεοδωράκη όταν του πρότεινε η οικογένεια. Είπε πως αυτός τραγουδάει στα μπουζούκια για να διασκεδάζει ο κόσμος. Δεν αισθάνεται πως μπορεί να πει τέτοια τραγούδια – προς τιμήν του βέβαια και λυπάμαι που δε μπορώ να σας πως το όνομά του…
Επίσης, η αξιοπρέπεια γενικά είναι σημαντικό πράγμα. Και από όσο πιο σημαντικά σπίτια προέρχεσαι τόσο περισσότερο πρέπει να προσέχεις και να φροντίζεις τη δημοσία συμπεριφορά σου. Αλλιώς εκθέτει όχι μόνο τον εαυτό σου, που δε σημαίνει και τίποτα, αλλά και αυτόν ή αυτούς από τους οποίους αντλείς τη δύναμή σου. Γιατί και ο κόσμος, είτε είναι το απλό κοινό είτε είναι υπουργοί είτε άνθρωποι με λεφτά κ.λπ. κ.λπ., από ένα σημείο και μετά θα βαρεθούν τους συναισθηματικούς εκβιασμούς που στηρίζονται στο έργο του πατέρα σου…
Κείμενο του Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη
πηγή:youfly.gr