Η γυναίκα που όρισε την κοινή αντίληψη περί ομορφιάς, φωτογραφήθηκε για περισσότερα από 700 εξώφυλλα και διένυσε χιλιόμετρα σε πασαρέλες δηλώνει όμηρος της εικόνας της.
Αλλά και πιο έτοιμη από ποτέ να πληρώσει τα λύτρα για να ξαναβρεί όχι το το κορίτσι που άφησε πίσω αλλά τη γυναίκα που έγινε. Η Λίντα Εβαντζελίστα είχε μια αρχή στην επαγγελματική ζωή της. Δεν σηκωνόταν από το κρεβάτι της για λιγότερα από 10.000 δολάρια.
Η περίφημη φράση χρησιμοποιήθηκε από λάθος ανθρώπους και για στρεβλούς λόγους και εξακολουθεί υφίσταται ξεκάθαρη κακομεταχείριση τις τελευταίες τρεις δεκαετίες ανήκει σε εκείνην.
Στη γυναίκα που με τις αλφαδιασμένες για το μοντελικό στερεότυπο των 90s σωματικές αναλογίες της, μα κυρίως με το βλέμμα της, το οποίο πολλοί παραλλήλισαν -με το δίκιο τους- με εκείνο ενός ακόρεστου αιλουροειδούς, σφράγισε τη λεγόμενη χρυσή δεκαετία του μόντελινγκ.
Η Λίντα είχε ένα παράδοξο. Έμοιαζε σμιλεμένη με το καλέμι χαρισματικού γλύπτη, τόσο τέλεια που ούτε ο πιο έμπειρος και ευφάνταστος πλαστικός χειρουργός θα μπορούσε να πλάσει.
Kι όμως τίποτα πάνω στην εξωτερική καλλονή της δεν ήταν επίκτητο ή τεχνητό. Κι αυτό έφτανε και περίσσευε για να την ξεχωρίζει από τις άλλες αμαζόνες συναδέλφισσές της με την ιλιγγιώδη ομορφιά, όπως η Σίντι Κρόφορντ, η Κλόντια Σίφερ, η Ναόμι Κάμπελ, η Κρίστι Τέρλινγκτον και η Τατιάνα Πάτιτζ.
Αυτές δηλαδή με τις οποίες ο Πίτερ Λίντμπεργκ απαθανάτισε μία από τις πλέον εμβληματικές φωτογραφίες της σύγχρονης μόδας και ο αείμνηστος Τζορτζ Μάικλ εικονοποίησε το θρυλικό βιντεοκλίπ του τραγουδιού «Freedom! 90».
Ποιος μπορούσε ή τολμούσε να αμφιβάλλει πως η Λίντα είχε την τέλεια ομορφιά, την οποία όχι μόνο κατάφερε να εξαργυρώσει και με το παραπάνω την εποχή της ηλικιακής ακμής της με ουρανομήκεις αμοιβές, εξώφυλλα, καμπάνιες και χιλιόμετρα πασαρέλας, αλλά θα μπορούσε να απομυζά μέχρι και σήμερα.
Κι αυτό μια και η βιομηχανία της μόδας εξακολουθεί να κλίνει το γόνυ στην αίγλη των παλαίμαχων κοριτσιών του ’90. Κανείς. Εκτός από την ίδια.
Το πέρασμα του χρόνου
Πριν από επτά χρόνια η Εβαντζελίστα συμπλήρωνε 49 χρόνια ζωής. Ήταν η στιγμή να κάνει να κάνει μια επιλογή.
Μπορούσε να στηρίξει την αλήθεια της όποιας σωματικής ατέλειας και να αγκαλιάσει τον χρόνο, τα σημάδια του οποίου, όπως λέει, είχαν αρχίσει να γίνονται από χάρη ράπισμα στο κορμί της ή να προσπαθήσει να ανατρέψει την ειμαρμένη κάθε ανθρώπινου σώματος που όσο σκληρά και αν πολεμά δεν καταφέρνει να κατατροπώσει τη βαρύτητα.
Το πολύπειρο μοντέλο διάλεξε τον δεύτερο δρόμο. Σήμερα παραδέχεται πως είχε καταληφθεί από εμμονή με τα πρώτα σημάδια της ωριμότητας.
Για εκείνη δεν ήταν ένσημα από μια καλά βιωμένη ζωή αλλά ανοιχτές πληγές που αιμορραγούσαν ακατάσχετα τη νιότη της. Κι έτσι απευθύνθηκε σε ένα κέντρο αισθητικής, αποφασισμένη να βρει τη δική της κιβωτό της αιώνιας νεότητας στη μέθοδο του CoolSculpting.
Ήταν μια πολλά υποσχόμενη τακτική. Μια αναίμακτη και ελάχιστα επεμβατική διαδικασία που υποσχόταν πως μπορούσε να παγώσει τα σωρευμένα σε λάθος σημεία του σώματος λιποκύτταρα και τελικά να τα εξαφανίσει.
Εγκεκριμένη από τον FDA, τον αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων, και με μικρά ποσοστά αποτυχίας, η κρυογλυπτική, όπως θα μπορούσαμε να τη μεταφράσουμε στα ελληνικά, έμοιαζε μς πανάκεια στα γατίσια μάτια της Λίντα.
Ακολούθησε συνεδρίες της μεθόδου το 2015 και το 2016 στην περιοχή των μηρών, της κοιλιάς, των πλευρών αλλά και στο πιγούνι της, όμως το αποτέλεσμα κάθε άλλο από ευόδωση των προσδοκιών της έφερε.
Όπως αποκάλυψε πριν από λίγες ημέρες στην πρώτη συνέντευξη που παραχώρησε έπειτα από περίπου έξι χρόνια, πήγε για μαλλί και βγήκε κουρεμένη.
Συγκεκριμένα παραμορφωμένη. Η Εβαντζελίστα υποστηρίζει πως ανήκει στο 1% των ανθρώπων που έχουν τώρα να αναμετρηθούν με τη σπάνια παρενέργεια της παράδοξης υπερπλασίας λιπώδους ιστού.
Αυτό σημαίνει πως, αντί τα λιποκύτταρα να διαλυθούν, αντέδρασαν με τον ακριβώς αντίθετο τρόπο. «Συνασπίστηκαν» και δημιούργησαν εξογκώματα στις περιοχές όπου εφαρμόστηκε η μέθοδος.
Το μοντέλο λέει σήμερα πως δεν έδωσε άλλη επιλογή στον εαυτό του από το να εξαφανιστεί από προσώπου γης.
Μάλιστα, μέχρι τα τέλη του 2016 ένας γιατρός να διαγνώσει την παρενέργεια με την οποία είχε να αναμετρηθεί η ίδια, εκείνη είχε πείσει τον εαυτό της πως πιθανότατα έκανε κάτι λάθος.
Φορούσε κατάσαρκα στενούς κορσέδες. Σταμάτησε να τρώει. Δεν τολμούσε να κοιτάξει τον εαυτό της στον καθρέφτη.
Η κρυογλυπτική δεν άλλαξε μόνο το σώμα της, αλλά, κυρίως, άφησε ένα βαθύ τραύμα στην ψυχή της. Η δημόσια επανεμφάνισή της ήταν το πρώτο βήμα της κήρυξης ανακωχής με τα εξωτερικά και τα εσωτερικά τραύματα που έχει αναλάβει να φέρει στο εξής, ενώ η αξίωση αποζημίωσης από την κλινική που εφάρμοσε τη μέθοδο ελπίζει να αποσβέσει μέρος των διαφυγόντων κερδών που η Εβαντζελίστα είχε, αφού, όπως λέει, αδυνατούσε να εργαστεί.
Λογικό, αφού διαχρονικά το εργαλείο της δουλειάς της ήταν η ίδια. Αντίθετα με τις συναδέλφισσές της, η 56χρονη σήμερα Καναδή δεν δημιούργησε μια μικρή βιομηχανία πάρεργων με θυρεό τη φήμη της, αλλά έμεινε προσηλωμένη στο μόντελινγκ με μικρά χρονικά διαλείμματα και σποραδικές αλλά καλοπληρωμένες εμφανίσεις.
Η Εβαντζελίστα έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι της για να δικαιώσει όλους εκείνους που κατά καιρούς διαρρήγνυαν τα ιμάτιά τους πως δεν επρόκειτο απλώς για ένα ακόμα μοντέλο αλλά για το supermodel των supermodels.
Ο φωτογράφος Στίβεν Μαϊζέλ, του οποίου ενσαρκώνει τη μούσα από την αρχή της καριέρας της, έχει πει πως η μόδα δεν θα ήταν ίδια χωρίς εκείνην.
Ο Καρλ Λάγκερφελντ, ο Τζον Γκαλιάνο, ο Στέφανο Γκαμπάνα είναι επίσης μόνο μερικοί από τους στυλοβάτες της μόδας που θεωρούσαν τη Λίντα ναυαρχίδα του μόντελινγκ. Καμία άλλη δεν ήταν σαν εκείνη.
Είναι εντυπωσιακό πώς μια γυναίκα που στην πραγματικότητα έπλασε εκείνο που oι άλλοι έχουμε ως στερεοτυπική εικόνα του ωραίου, συνήθισε να αποθεώνεται ήδη από τα 12 χρόνια της, όταν έλαβε μέρος στα καλλιστεία Μις Νιαγάρας, έδωσε το όνομά της ακόμα και στο σήμα-κατατεθέν κούρεμά της που απέκτησε κατ’ απαίτηση του Πίτερ Λίντμπεργκ και έχει στο βιογραφικό της περισσότερα από 700 εξώφυλλα, ενέδωσε στην ανασφάλειά της, η οποία προφανώς τροφοδοτήθηκε από τον διάχυτο εκεί έξω καταναγκασμό της αψεγάδιαστης.
Οφείλει πάντως κανείς να της αναγνωρίσει τη γενναιότητα να μιλήσει για όσα έζησε και να αποδράσει από τη φυλακή που η ίδια έβαλε τον εαυτό της.
Οι θυελλώδεις σχέσεις
Η Εβαντζελίστα είχε εμφανιστεί ξανά πριν από δύο χρόνια, για διαφορετικούς λόγους και δίχως να δώσει πληροφορίες για την εικόνα της. Αφορμή ήταν οι κατηγορίες που διατυπώθηκαν τότε κατά του πρώην συζύγου της Ζεράλ Μαρί, διευθυντή του γαλλικού παραρτήματος του πρακτορείου Elite στο μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του ’90.
Ο άλλοτε ισχυρός άνδρας του μόντελινγκ είχε στοχοποιηθεί από ενήλικες αλλά και ανήλικες γυναίκες οι οποίες κατέθεταν πως έπεσαν θύματα σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κακοποίησης από εκείνον με αντάλλαγμα μια καριέρα στο μόντελινγκ.
Η Καναδή που υπήρξε παντρεμένη με τον Μαρί από το 1987 έως το 1993 δήλωσε άγνοια για τη συμπεριφορά αρπακτικού του πρώην συντρόφου της, ενώ τάχθηκε ξεκάθαρα υπέρ των γυναικών που υπέφεραν από εκείνον.
Σε κάθε περίπτωση, η ερωτική ζωή της θα μπορούσε να προσφέρει υλικό για ένα θέμα από μόνο του. Ανάμεσα σε εκείνους που καταγράφηκαν στο παλμαρέ των σχέσεών της βρίσκονται ο ηθοποιός Κάιλ ΜακΛάχλαν, ο τραγουδιστής των Red Hot Chili Peppers Άντονι Κίντις, ο Μπράιαν Άνταμς, οι επιχειρηματίες Πάολο Μπαρίλα και ο Ούγκο Περέτι και ο βετεράνος ποδοσφαιριστής Φαμπιάν Μπαρτέζ.
Υπήρξε μάλιστα έγκυος στο παιδί του τελευταίου, με τον οποίο είχαν έναν θυελλώδη δεσμό με χωρισμούς και επανασυνδέσεις, αλλά απέβαλε σε προχωρημένη εγκυμοσύνη έξι μηνών.
Η πιο φωτογενής και ταυτόχρονα ομιχλώδης σχέση της είναι το δίχως άλλο εκείνη με τον Γάλλο μεγιστάνα Φρανσουά Πινό.
Παρότι το ειδύλλιο διήρκεσε μόλις λίγους μήνες, η Εβαντζελίστα το 2006 έφερε στον κόσμο τον καρπό του έρωτά τους.
Αν και εκείνη είχε αποκρύψει μεθοδικά την ταυτότητα του πατέρα του γιου της ακόμα και όταν φωτογραφήθηκε σε ενδιαφέρουσα για εξώφυλλο περιοδικού, τελικά η αποκάλυψη έγινε το 2011.
Τότε μέσω της δικαστικής οδού η Εβαντζελίστα διεκδικούσε το ποσό των 46.000 δολαρίων μηνιαίως από τον Πινό για την ανατροφή του παιδιού τους. Τελικά οι δύο πλευρές προχώρησαν σε εξωδικαστικό συμβιβασμό.