Η Μαρία Αντωνακάκη, πρόεδρος Συνδέσμου Επισιτισμού και Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου και δημοτική σύμβουλος Ηρακλείου, μιλάει στο Ciaomagazine.
Η Μαρία Αντωνακάκη είναι μια γυναίκα επιχειρηματίας πολύ δυναμική κ δραστήρια που δραστηριοποιείται στον κλάδο της εστίασης και είναι εκλεγμένη Πρόεδρος του Συνδέσμου Επισιτισμού και Διασκέδασης του Νομού Ηρακλείου κ Αναπληρώτρια Γραμματέας της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Νομού Ηρακλείου (ΟΕΒΕΝΗ).
Στόχος της είναι η διεκδίκηση και υπεράσπιση των δικαιωμάτων των πολιτών αλλά κ των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στην πόλη της όπου είναι κ εκλεγμένη ως Δημοτική σύμβουλος κ αντιπρόεδρος της Δημοτικής επιτροπή του Δήμου Ηρακλείου.
Παράλληλα Είναι Συντονίστρια του Παραρτήματος Κρήτης του Πανελληνίου Αθλητικού Σωματείου Γυναικών «ΠΑΣΓ ΚΑΛΛΙΠΑΤΕΙΡΑ» ενός σωματείου με πλούσιο φιλανθρωπικό κοινωνικό έργο τόσο σε πανελλήνιο όσο κ σε τοπικό επίπεδο στηρίζοντας ευπαθείς κοινωνικά ομάδες δημιουργώντας υποδομές κ έργα στον τομέα της υγείας κ πρόνοιας στον αθλητισμό κ στον εθελοντισμό.
-Ως Πρόεδρος του Συνδέσμου Επισιτισμού & Διασκέδασης του Νομού Ηρακλείου μιλήστε μας για το επίπεδο των επιχειρήσεων επισιτισμού και διασκέδασης του Νομού Ηρακλείου.
Οι επιχειρήσεις εστίασης στο Ηράκλειο Κρήτης βρίσκονται σε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο υπηρεσιών προσφέροντας ποικιλία επιλογών που καλύπτουν διαφορετικές προτιμήσεις και προϋπολογισμούς.
Στο Ηράκλειο, μπορείς να βρεις εστιατόρια που προσφέρουν από παραδοσιακή κρητική κουζίνα μέχρι και διεθνείς γεύσεις.Η πόλη προσελκύει επισκέπτες που ενδιαφέρονται για τη γαστρονομία, και πολλές επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς για να προωθήσουν τα κρητικά προϊόντα.
Αυτό σημαίνει ότι πολλοί τουρίστες έρχονται στο Ηράκλειο με σκοπό να δοκιμάσουν την τοπική κουζίνα, κάτι που έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Οι επιχειρήσεις εστίασης στο Ηράκλειο είναι προσαρμοσμένες στις νέες τάσεις, όπως vegan/vegetarian επιλογές,
Συνολικά, οι επιχειρήσεις εστίασης στο Ηράκλειο έχουν καταφέρει να προσφέρουν ένα υψηλό επίπεδο εμπειρίας, που συνδυάζει την παραδοσιακή κρητική φιλοξενία με τις σύγχρονες τάσεις της γαστρονομίας.
-Ο Νομός Ηρακλείου και η Κρήτη γενικά φημίζεται για την υπέροχη κουζίνα της. Κατά πόσο η γαστρονομία της περιοχής συντελεί στο υψηλό επίπεδο τουρισμού;
Η γαστρονομία της Κρήτης παίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη του νησιού, καθώς αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες που προσελκύουν επισκέπτες και ενισχύουν την τοπική οικονομία. Συγκεκριμένα, η κρητική γαστρονομία βοηθά την Κρήτη με τους εξής τρόπους:
Η κρητική κουζίνα είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι τουρίστες επιλέγουν την Κρήτη ως προορισμό. Η φήμη της ως υγιεινή και γευστική κουζίνα έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως, προσελκύοντας επισκέπτες που επιθυμούν να δοκιμάσουν τοπικές γεύσεις. Τα γαστρονομικά φεστιβάλ, οι οινογνωσίες και οι γευσιγνωσίεςελαιολάδου συμβάλλουν στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος.
Οι επιχειρήσεις εστίασης, μαζί με την παραγωγή και διάθεση τοπικών προϊόντων (όπως το ελαιόλαδο, το κρασί, το μέλι, τα τυροκομικά προϊόντα), δημιουργούν θέσεις εργασίας και στηρίζουν την τοπική οικονομία. Η ζήτηση για αυθεντικά κρητικά προϊόντα αυξάνει την παραγωγή και τις εξαγωγές τους, ενισχύοντας την οικονομική ευημερία του νησιού.Η κρητική γαστρονομία είναι βαθιά ριζωμένη στην τοπική παράδοση και κουλτούρα. Προάγοντας τη γαστρονομία, προάγεται και η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού, καθώς οι επισκέπτες έρχονται σε επαφή με τις παραδόσεις και τα έθιμα που συνδέονται με το φαγητό. Η μεσογειακή διατροφή, στην οποία βασίζεται η κρητική κουζίνα, προωθείται ως πρότυπο υγιεινής και βιώσιμης διατροφής. Αυτή η προβολή ενισχύει τη φήμη της Κρήτης ως τόπου που συνδυάζει την ευζωία με την υπεύθυνη κατανάλωση, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τις σύγχρονες τάσεις παγκοσμίως.
Πολλοί νέοι επιχειρηματίες στην Κρήτη επενδύουν στη γαστρονομία, ανοίγοντας καινοτόμα εστιατόρια, καφετέριες και παντοπωλεία που προσφέρουν ποιοτικά τοπικά προϊόντα. Αυτή η καινοτομία συμβάλλει στην αναβάθμιση της προσφοράς του νησιού και στην προσέλκυση νέων αγορών.
Η γαστρονομία της Κρήτης, λοιπόν, αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα για το νησί, καθώς συμβάλλει στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, την προώθηση του τουρισμού και τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
-Με ποιες ενέργειες προσπαθείτε να αναδείξετε την πλούσια γαστρονομία;
Ο ΣύνδεσμοςΕπισιτισμού καιΔιασκέδασης σε συνεργασία με τους φορείς της Κρήτης προάγουν την κρητική κουζίνα μέσω διαφόρων στρατηγικών και δράσεων που στοχεύουν στην ανάδειξη της γαστρονομικής κληρονομιάς του νησιού τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Ορισμένοι από τους κύριους τρόπους με τους οποίους προάγουν την κρητική κουζίνα είναι οι εξής:
Γαστρονομικά Φεστιβάλ και Εκδηλώσεις
Τοπικά φεστιβάλ
Διοργανώνονται φεστιβάλ γαστρονομίας όπως το “Φεστιβάλ Κρητικής Κουζίνας” και το “Φεστιβάλ Ελαιολάδου”, όπου ντόπιοι και επισκέπτες μπορούν να δοκιμάσουν παραδοσιακά πιάτα, τοπικά προϊόντα και να συμμετέχουν σε γαστρονομικές εκδηλώσεις.
Διεθνείς εκθέσεις
Η Κρήτη συμμετέχει σε διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών, προβάλλοντας τα προϊόντα της στο παγκόσμιο κοινό.
Τα προϊόντα όπως το κρητικό ελαιόλαδο, το κρασί, το μέλι και τα τυροκομικά προωθούνται με πιστοποιήσεις ποιότητας (π.χ., ΠΟΠ – Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης), που ενισχύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και αναδεικνύουν την αξία τους.
Οι τοπικοί παραγωγοί υποστηρίζονται για να προωθήσουν τα προϊόντα τους σε αγορές, παντοπωλεία και διαδικτυακά καταστήματα.
Σχολές μαγειρικής και σεμινάρια στην Κρήτη και αλλού προσφέρουν μαθήματα πάνω στην κρητική κουζίνα, εκπαιδεύοντας επαγγελματίες και ερασιτέχνες μάγειρες στις παραδοσιακές τεχνικές και συνταγές.
Γαστρονομικές περιηγήσεις μέσω προγραμμάτων
-Ποιος ο ρόλος της γυναίκας στο επιχειρείν της εστίασης στο Νομό Ηρακλείου;
Ως πρόεδροςΣυνδέσμουΕπισιτισμού καιΔιασκέδασης Νομού Ηρακλείου αλλά και ως δημοτική σύμβουλος Ηρακλείου αλλά και ως γυναίκα έχω να πω ότι ο ρόλος της γυναίκας στον τομέα της εστίασης είναι πολυδιάστατος και σημαντικός, καθώς οι γυναίκες διαδραματίζουν καίριους ρόλους σε διάφορες πτυχές της βιομηχανίας αυτής. Πολλές γυναίκες είναι ιδιοκτήτριες ή διευθύντριες εστιατορίων, καφέ, και άλλων επιχειρήσεων εστίασης.Ως ηγέτιδες, οι γυναίκες συχνά φέρνουν μοναδικές προοπτικές και προσεγγίσεις στη διοίκηση, στην εξυπηρέτηση πελατών, και στη δημιουργία μιας διαφορετικής κουλτούρας στον τομέα της εργασίας. Φέρνουν πολιτισμικά πλούσιες και πολυδιάστατες προσεγγίσεις στη μαγειρική, αναδεικνύοντας γεύσεις από διάφορες κουλτούρες και δημιουργώντας γεύματα που ενσωματώνουν τη δική τους δημιουργικότητα και παράδοση.
Πολλές γυναίκες στον κλάδο της εστίασης εμπλέκονται επίσης στην κοινωνική επιχειρηματικότητα, δημιουργώντας επιχειρήσεις που όχι μόνο επικεντρώνονται στο κέρδος, αλλά και στην υποστήριξη της τοπικής κοινότητας, στην ενίσχυση βιώσιμων πρακτικών και στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας για τους υπαλλήλους.
Οι γυναίκες διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση και κατάρτιση του προσωπικού, βοηθώντας στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και στην προαγωγή της επαγγελματικής εξέλιξης των εργαζομένων στον τομέα.
Οι γυναίκες συχνά πρωτοστατούν σε καινοτόμες πρακτικές, από την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην εστίαση μέχρι τη δημιουργία τάσεων στη γαστρονομία και στη διατροφή. Επιπλέον, πολλές γυναίκες επιχειρηματίες ενθαρρύνουν και στηρίζουν άλλες γυναίκες να εισέλθουν και να επιτύχουν στον κλάδο.
Συνολικά, οι γυναίκες συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του τομέα της εστίασης, φέρνοντας νέες ιδέες, δεξιότητες και προσεγγίσεις που εμπλουτίζουν και διαφοροποιούν το τοπίο της βιομηχανίας.
-Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου;
Ένας από τους βασικούς στόχους του συνδέσμου μας είναι η υποστήριξη των επιχειρήσεων του νομού μας προς κάθε κατεύθυνση διεκδικώντας τα δικαιώματα μας προκειμένου να παραμείνουν βιώσιμες και να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε όλες τις υποχρεώσεις που τις περισσότερες φορές αδυνατούν.Ο κλάδος της εστίασης αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα που επηρεάζουν τη λειτουργία και την ανάπτυξή του. Μερικά από τα κυριότερα προβλήματα περιλαμβάνουν:
Εργασιακά Θέματα, Έλλειψη Προσωπικού, Οικονομικά Θέματα, Υψηλό Κόστος Λειτουργίας, Το κόστος για ενοίκια οι ανατιμήσεις των προϊόντων.
Οι υψηλοί φόροι, ειδικά ο ΦΠΑ, επηρεάζουν αρνητικά την ανταγωνιστικότητα και τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων εστίασης. Οι Κανονιστικές Αλλαγές
και οι συνεχείς αλλαγές στους κανονισμούς υγείας και ασφάλειας.Η επιτυχής διαχείριση όλων αυτών των προκλήσεων απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό και ο σύνδεσμός μας προσπαθεί καθημερινά για την επίτευξη όλων των σκοπών και στόχων του.
-Είστε ευχαριστημένη από την εφετινή τουριστική κίνηση;
Η τουριστική κίνηση στην Κρήτη το καλοκαίρι του 2024 ήταν σημαντικά αυξημένη και ξεπέρασε κάθε προσδοκία, παρά τις προκλήσεις και ανησυχίες για την ποιότητα και τον αντίκτυπο του τουρισμού στο νησί.
Η Κρήτη υποδέχτηκε μεγάλο αριθμό τουριστών, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση της δυναμικής του τουριστικού κλάδου αλλά και συμβάλλοντας ουσιαστικά στην τοπική οικονομία. Επίσης, αναδείχθηκε ως πρότυπος γαστρονομικός προορισμός και εντάχθηκε στην UNESCO, ένα επίτευγμα όλων όσων συνέβαλαν στην προώθηση και ανάδειξη της κρητικής παραδοσιακής κουζίνας.