Το ξέσπασμα της πανδημίας βρήκε τον 65χρονο Απόστολο Βακάκη, ιδρυτή αλλά και βασικό μέτοχο και διοικητικό της Jumbo με ένα τεράστιο απόθεμα διαθεσίμων σε μετρητά, στους τραπεζικούς λογαριασμούς της εταιρείας. Συμδψνα με τον τελευταίο δημοσιοποιημένο ισολογισμό ΜΠΕΛΑ -3,81% 14,38 , ο οποίος αφορά την 12μηνη χρήση που έληξε στα τέλη του περσινού Ιουλίου, δείχνει ότι τα ταμειακά διαθέσιμα της Jumbo ήταν 506,6 εκατ. ευρώ. Ενισχυμένα κατά 70 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και 145 εκατ. ευρώ, σε διετή χρονικό ορίζοντα. Με τα μετρητά που υπήρχαν πλέον στην άκρη να ξεπερνούν κατά… 307,7 εκατ. ευρώ το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου. Αναδεικνύοντας τη Jumbo, μαζί με την καπνοβιομηχανία Καρέλια, μακράν τις δύο εταιρείες με τον μεγαλύτερη «καθαρή» ρευστότητα από όλες τις εισηγμένες στο χρηματιστήριο επιχειρήσεις. Οι σημερινές δύσκολες συγκυρίες της κρίσης έρχονται να δικαιώσουν τον Αλεξανδρινής καταγωγής Απόστολο-Ευάγγελο Βακάκη ως μεθοδικό και επίμονο…συλλέκτη μετρητών για την εταιρεία του. Ενδεχομένως, για τις πολύ προσεκτικές και ιδιαίτερα μετρημένες επιλογές του Mr Jumbo να έχει παίξει ρόλο και το πάθημα με το «κούρεμα» των καταθέσεων στην Κύπρο. Σχεδόν τέτοιες μέρες πριν από 7 χρόνια… Τότε η Jumbo είχε βρεθεί να έχει 58 εκατ. ευρώ ανασφάλιστες καταθέσεις, εκ των οποίων το 47,5% μετετράπη σε μετοχές της τράπεζας Κύπρου, ενώ τα υπόλοιπα, περίπου 22 εκατ. ευρώ, θυσιάστηκαν στο βωμό των μέτρων εξυγίανσης. Κατά κανόνα, στις γενικές συνελεύσεις όλων των τελευταίων ετών, ο Απόστολος Βακάκης δέχεται επί μονίμου βάσεως τα ερωτήματα των μετόχων: Γιατί μαζεύει μετρητά η εταιρεία, γιατί δεν χρησιμοποιεί τα διαθέσιμά της σε νέα επιχειρηματικά ανοίγματα, γιατί δεν ενισχύει τις μερισματικές παροχές στους μετόχους;
Γιατί μάζευε διαθέσιμα σε μετρητά
Έχει πει λοιπόν ανάμεσα στα άλλα ο Mr Jumbo, στα δυο-τρία τελευταία χρόνια:
— Μας αρέσει να νιώθουμε σαν τον Σκρούτζ Μακ Ντάκ μπροστά στο γεμάτο θησαυροφυλάκιο. Ζούμε σε περίεργους καιρούς. Άρα πρέπει να κάνουμε κινήσεις και επιλογές, που θωρακίζουν την εταιρεία από μελλοντικούς κινδύνους.
— Επιδιώκουμε πάντα να «τρέχουμε» την εταιρεία σαν να είμαστε φτωχοί. Χωρίς δηλαδή να υπολογίζουμε τα ταμειακά μας διαθέσιμα. Διότι αυτά είναι μια ασφάλεια για το μέλλον. Μας επιτρέπουν να δίνουμε πάντα μέρισμα στους μετόχους. Εταιρεία που δεν δίνει μέρισμα είναι σαν μια…κότα που δεν κάνει αυγά. Οπότε στην περίπτωση αυτή βάζεις την κοτούλα στο φούρνο με πατατούλες και το απολαμβάνεις κιόλας.
— Εμείς από αεροπλάνο δεν μπορεί να γίνουμε πύραυλος. Οι στόχοι μας είναι μετρημένοι. Δεν πρόκειται να επεκταθούμε σε άλλες δραστηριότητες πέραν αυτών που μέχρι τώρα γνωρίζουμε και νομίζω πως δουλεύουμε καλά. Επιχειρηματικά, η Ελλάδα και τα Βαλκάνια δεν είναι περίπατος στο πάρκο. Είναι μια έρημος μέσα στην οποία καλούμαστε να πορευτούμε.
— Η υπερβάλλουσα ρευστότητα είναι αναγκαία για να αντιμετωπιστούν οι ενδεχόμενες ανάγκες που μπορεί να προκύψουν στο μέλλον. Αν δηλαδή η κατάσταση στην οικονομία δεν πάει τόσο αισιόδοξα, όσο αρκετοί πιστεύουν.
Εκεί όμως όπου ο Απόστολος Βακάκης το απογείωσε στην κυριολεξία είναι οι αναφορές που γίνονται στην τελευταία οικονομική κατάσταση της Jumbo για τους εξωγενείς παράγοντες κινδύνου. Σε αυτούς συγκαταλέγεται και ο πόλεμος… Καθώς, αναγράφεται επί λέξει:
«Η απειλή ή η πραγματοποίηση ενός πολέμου ή μιας τρομοκρατικής επίθεσης, ή οι ενδεχόμενες συνέπειες από την μη τήρηση του προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας ή τη συνεχιζόμενη κρίση στην Ευρωζώνη ή στα επιμέρους κράτη στα οποία δραστηριοποιείται ο Όμιλος είναι παράγοντες οι οποίοι δεν μπορούν να προβλεφθούν και να ελεγχθούν και οι οποίοι είναι δυνατόν να επηρεάσουν το οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας με αρνητικά αποτελέσματα για τον Όμιλο γενικότερα».
Υποστηρίζουν ορισμένοι ότι οι απαισιόδοξοι δεν είναι τίποτε άλλο από καλά ενημερωμένους… αισιόδοξους. Και, εν τέλει, ο Απόστολος Βακάκης μπορεί όντως να είναι ένας από αυτούς. Διότι τα πλάνα αντιμετώπισης και των πιο ακραίων σεναρίων αποτελούν τώρα μια σκληρή πραγματικότητα, καθώς η πανδημία παραπέμπει ευθέως σε συνθήκες πολέμου.
Εξοπλισμένη με ισχυρή ρευστότητα και με την προφανή δυνατότητα να εξασφαλίσει κι άλλες σημαντικές, πιστωτικές γραμμές, η Jumbo δείχνει να διαθέτει τα απαιτούμενα αντισώματα. Όχι μόνο να αντιπαλέψει την κρίση, αλλά και διαδραματίσει το δικό ρόλο στην «επόμενη μέρα». Πολλά βεβαίως θα εξαρτηθούν από το πόσο ακόμη διάστημα θα παραμείνει σε ακινησία η οικονομία και τα κατεβασμένα ρολά στα καταστήματα.
Στην τελευταία 12μηνη χρήση, η Jumbo ως όμιλος είχε 812,2 εκατ. ευρώ πωλήσεις, οι οποίες όμως χαρακτηρίζονται από έντονη περιοδικότητα. Αφού το 28% των πωλήσεων γίνεται στις γιορτές των Χριστουγέννων, το 10% το Πάσχα κι άλλο ένα 10% τον Σεπτέμβριο, όταν ανοίγουν τα σχολεία.
Πάνω οι e-πωλήσεις, οικονομική αντοχή για 2,5 χρόνια
Επί του παρόντος, μοναδικός δίαυλος πωλήσεων είναι οι ηλεκτρονικές παραγγελίες, οι οποίες έχουν διπλασιάσει τη συμμετοχή τους στο συνολικό ποσοστό των πωλήσεων, από το 2,5% στο 5%. Χωρίς φυσικά να μπορούν να καλύψουν παρά ένα πολύ μικρό μέρος από τη μεγάλη «τρύπα» στις πωλήσεις, για όσο διάστημα μένουν κλειστά τα καταστήματα. Στην ετήσια χρήση που ολοκληρώθηκε τον περσινό Ιούνιο, η Jumbo είχε 423,8 εκατ. ευρώ μικτά κέρδη, ενώ η καθαρή κερδοφορία της διαμορφώθηκε στα 162,87 εκατ. ευρώ. Επίσης, τα συνολικά έξοδα διάθεσης και Διοίκησης ήταν περί τα 200 εκατ. ευρώ. Στοιχεία που δείχνουν ότι μόνο και μόνο με το διαθέσιμο απόθεμα ρευστότητας, η εταιρεία είναι σε θέση να παραμείνει όρθια, ακόμη και στην ακραία εκδοχή ενός πολύ μεγάλου χρονικά, ολοκληρωτικού παγώματος των δραστηριοτήτων της. Ακόμη και για… δυόμισι έτη, λαμβάνοντας ως βάση, ότι με το απόθεμα των μετρητών είναι σε θέση να καλύπτει τα έξοδα χωρίς να έχει τζίρο… Κάτι τέτοιο βεβαίως, και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, δεν πρόκειται συμβεί. Γιατί σε διαφορετική περίπτωση, άλλα θα είναι το μείζονα προβλήματα που θα διακυβεύονται…
Πηγή: mononews