«Δεν θέλω να πάω σχολείο!» Η παραπάνω πρόταση, ειπωμένη από πολλά παιδικά χείλη, αποτελεί μία πολύ συνηθισμένη αντίδραση των παιδιών απέναντι στις υποχρεώσεις τους. Ωστόσο, εκτεταμένες έρευνες ψυχολόγων τονίζουν ότι η αντίδραση αυτή μπορεί να σηματοδοτεί ένα βαθύτερο πρόβλημα: το σχολικό άγχος. Σύμφωνα με τους ειδικούς οι παρακάτω προτάσεις αποτελούν τις πλέον χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς αναφορικά με την αντιμετώπιση των ανησυχιών των παιδιών για την απόδοσή τους στο σχολείο:
Προσπαθήστε εσείς να μείνετε χαλαροί. Θυμηθείτε ότι τα παιδιά αναπτύσσονται με διαφορετικούς ρυθμούς, ειδικά τα πρώτα χρόνια. Ωστόσο, εάν ανησυχείτε για την απόδοση του παιδιού σας στο σχολείο, μεριμνήστε προληπτικά: Κλείστε ραντεβού για να συζητήσετε τις ανησυχίες σας με τον δάσκαλο που θα είναι σε θέση να σας δώσει ακριβείς πληροφορίες και να σας προτείνει πώς μπορείτε να υποστηρίξετε καλύτερα τη μάθηση του παιδιού σας.
Διατηρείτε τα κανάλια επικοινωνίας με το παιδί σας ανοιχτά. Να δείχνετε ευαισθησία και κατανόηση σε περιόδους κατά τις οποίες το παιδί σας μπορεί να αισθάνεται πιεσμένο και δίνετέ του ευκαιρίες να μιλήσει για τους φόβους του. Ωστόσο, σεβαστείτε επίσης το γεγονός ότι ένα παιδί με άγχος μπορεί να μην θέλει πάντα να μιλάει. Σε τέτοιες στιγμές, βρείτε πρακτικούς τρόπους για να του υπενθυμίζετε την αγάπη και την υποστήριξή σας. Το καλό σπιτικό φαγητό αποτελεί πάντα μια καλή μέθοδο προσέγγισης.
Εάν το παιδί σας είναι υπερβολικά ανήσυχο για την απόδοσή του, δουλέψτε μέσα από τις φοβίες του σχετικά με τις επιπτώσεις της μη καλής απόδοσης στο σχολείο. Βοηθήστε το να ξεπεράσει τις αρνητικές σκέψεις πως η αξία του ή οι μελλοντικές προοπτικές του εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τους βαθμούς του. Πείτε του ξανά και ξανά ότι ένας χαμηλός βαθμός σε κάποιο διαγώνισμα δεν συνεπάγεται μελλοντική επαγγελματική αποτυχία.
Μην εξαρτάτε την αποδοχή σας από το επίτευγμα. Με κάθε τρόπο, εκφράστε την υπερηφάνεια σας για τα επιτεύγματα του παιδιού σας, αλλά εστιάστε τον έπαινο σας στις ποιοτικές ιδιότητες και στους τρόπους που δούλεψε και που το οδήγησαν στο επιθυμητό αποτέλεσμα : στην αφοσίωσή του, στην στοχοπροσήλωσή του, στην σκληρή δουλειά του. Να τονίζετε πάντα τη σημασία της εκπλήρωσης των προσωπικών δυνατοτήτων σε αντιδιαστολή από την επιθυμία «να είναι ο καλύτερος». Αργά ή γρήγορα, το παιδί σας θα γνωρίσει κάποιον πιο λαμπερό, πιο γρήγορο και πιο ικανό.
Προσπαθήστε να επιβεβαιώσετε την αξία των επιτευγμάτων του παιδιού σας εκτός της σχολικής εργασίας. Επιβραβεύστε τις ικανότητές του στο γήπεδο του ποδοσφαίρου, στο άθλημα ή στην τέχνη που προτιμά, στα αστεία του, στο γεγονός ότι οι γείτονές σας το θεωρούν πλέον αρκετά υπεύθυνο για να κάνει baby sittingστα δικά του παιδιά!
Διδάξτε στο παιδί σας να βλέπει την «αποτυχία» ή τους χαμηλούς βαθμούς ως χρήσιμα εργαλεία και τμήμα μιας συνεχιζόμενης μαθησιακής διαδικασίας που θα τον βοηθήσει να αναπτυχθεί. Καλλιεργήστε αυτό που η Κάρολ Ντουέκ (Αμερικανίδα ψυχολόγος, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Stanford) αποκαλεί «αναπτυξιακή νοοτροπία», σύμφωνα με την οποία όλα τα εμπόδια θεωρούνται ευκαιρίες μάθησης. Τονίστε ότι η ικανότητα δεν είναι πάντα σταθερή, αλλά μπορεί να εξελίσσεται μέσω της εξάσκησης.
Επικεντρωθείτε στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στο παιδί σας να αισθανθεί πως έχει περισσότερο τον έλεγχο της δικής του μάθησης. Βοηθήστε επίσης το παιδί σας να οργανώσει αποτελεσματικά τα σχολικά του καθήκοντα, ώστε να προστατεύει τον ελεύθερο χρόνο του, να χαλαρώνει και να «αποφορτίζεται» από τις απαιτήσεις του σχολείου.
πηγή: ygeiamou