Η τάση να τοποθετούνται έργα μεγάλων ζωγράφων σε πολυτελείς θαλαμηγούς, την οποία καθιέρωσε πριν από πολλές δεκαετίες ο Αριστοτέλης Ωνάσης, έχει επιστρέψει για τα καλά!
Πολλοί άνθρωποι με οικονομική επιφάνεια έχουν μετατρέψει τα εντυπωσιακά γιοτ τους σε… αίθουσες μουσείων με πίνακες ανεκτίμητης αξίας.
Ο πρώτος διδάξας ήταν ο Έλληνας κροίσος Αριστοτέλης Ωνάσης. Στο σκάφος του, «Χριστίνα» υπήρχαν έργα ζωγράφων όπως ο Βερμέερ, ο Γκογκέν, ο Γκρέκο και ο Πισαρό. Επίσης, εκεί φιλοξενούσε και τον πίνακα που του είχε κάνει δώρο ο Ουίνστον Τσόρτσιλ.
Πολλοί έχουν ακολουθήσει το παράδειγμά του γεμίζοντας τα… πλωτά παλάτια τους με σπάνιας ομορφιάς πίνακες.
Ανάμεσά τους ο Σεΐχης Μανσούρ μπιν Ζαγέντ αλ – Ναχιάν. Λέγεται ότι στο γιοτ του, που είναι αξίας 400 εκατομμυρίων ευρώ, έχει εκατοντάδες έργα τέχνης. Η αξία του εκτιμάται, από κάποιους, ακόμη και στα 800 εκατομμύρια ευρώ!
Ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Τζο Λιούις, διατηρεί στη θαλαμηγό «Aviva III» μία από τις μεγαλύτερες συλλογές στον κόσμο. Αυτή περιλαμβάνει Ντεγκά, Λούσιαν Φρόιντ, Κλιμτ, Μοντιλιάνι, Ματίς, Πικάσο και Φράνσις Μπέικον.
Ένας από τους μεγαλύτερους συλλέκτες σύγχρονης τέχνης είναι και ο Δάκης Ιωάννου, το σκάφος του οποίου «Guilty» είναι από μόνο του έργο τέχνης!
Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότεροι τοποθετούν δημιουργίες κορυφαίων ζωγράφων στα γιοτ τους. Θεωρούν ότι είναι ένας χώρος που προσφέρεται για κάτι τέτοιο. Μπορούν να απολαύουν τα ανεκτίμητα έργα που διαθέτουν σε στιγμές χαλάρωσης και αναψυχής.
Επιπλέον, η ύπαρξη τέτοιου είδους συλλογών ανεβάζει το κύρος των κατόχων τους και προκαλεί θαυμασμό στους γύρω. Παράλληλα, προσφέρει «πόντους» σε ματαιόδοξες συγκρίσεις που γίνονται μεταξύ πλουσίων για τα πάντα, ακόμη και για πολιτιστικούς θησαυρούς, όπως σε αυτήν την περίπτωση.
Συνηθίζεται, επίσης, οι κάτοχοι των θαλαμηγών να δημιουργούν εκθεσιακούς χώρους στα πλοία τους ώστε οι καλεσμένοι τους να θαυμάζουν τις δημιουργίες που τους ανήκουν.
Για να γίνουν όλα στην εντέλεια προσλαμβάνουν ειδικό σχεδιαστή, που λαμβάνει φυσικά υπ’ όψιν, το προσωπικό τους γούστο και στυλ προκειμένου να καλύψει όλες τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.
Για παράδειγμα, ο Δάκης Ιωάννου συνεργάστηκε με τον φίλο του Τζεφ Κουνς και την Ιταλίδα αρχιτέκτονα Ιβάνα Πορφίρι στο «Guilty».
Όλοι οι παραπάνω θεωρούν πως τα αριστουργήματα που βρίσκονται στην κατοχή τους είναι ασφαλέστερο να τα έχουν στις θαλαμηγούς παρά στα σπίτια τους. Αν και κατά το παρελθόν έχουν καταγραφεί κλοπές από σκάφη, οι ειδικοί εκτιμούν ότι πράγματι κάτι τέτοιο δείχνει να είναι πιο δύσκολο σε σύγκριση με τη στεριά.
Βέβαια, άπαντες έχουν ξοδέψει πολλά χρήματα για υπερσύγχρονα συστήματα ασφαλείας στα γιοτ τους προκειμένου να εκμηδενίσουν τις πιθανότητες ληστείας.
Επίσης, έχουν εκπαιδεύσει και το προσωπικό τους ώστε να μην προκύψει κάποια δυσάρεστη κατάσταση από ατύχημα. Ή έστω αν υπάρξει, να ξέρουν πώς να την αντιμετωπίσουν.
Την ίδια στιγμή, όμως, είναι υποχρεωμένοι να δημιουργήσουν και τις κατάλληλες κλιματικές συνθήκες για να προστατεύσουν τους πίνακές τους. Γίνεται εύκολα κατανοητό πως ο ήλιος, το φως, ο αέρας, η αλμύρα της θάλασσας μπορούν να προκαλέσουν –με την πάροδο του χρόνου- σημαντική φθορά στα έργα.
Οι ιδιοκτήτες έχουν βρει τη λύση στο πρόβλημα. Στις θαλαμηγούς τους η υγρασία είναι στο 50% και η θερμοκρασία κυμαίνεται από 17,7 ως 22,2 βαθμούς Κελσίου. Αυτό είναι και το πλέον ιδανικό περιβάλλον για τα πανάκριβα «κομμάτια» των συλλογών τους.
Βέβαια, όλα τα έργα είναι ασφαλισμένα, έναντι υψηλού τιμήματος. Τα ασφαλιστήρια συμβόλαια αφορούν και κάθε είδους ατυχήματα.
Ένα τέτοιο αποκάλυψε πρόσφατα ο «Guardian». Το σχετικό δημοσίευμα ανέφερε πως τα παιδιά ενός δισεκατομμυριούχου την ώρα που έπαιρναν το πρωινό τους, πέταξαν κορν φλέικς σε πίνακα του Ζαν – Μισέλ Μπασκιά επειδή τον έβρισκαν τρομακτικό!
Το προσωπικό προσπάθησε να σκουπίσει και να καθαρίσει τον πίνακα αλλά αυτό έκανε τα πράγματα ακόμη χειρότερα.
Τελικά, η ζημιά αποκαταστάθηκε από ιστορικό της τέχνης και συντηρήτρια που κλήθηκε εσπευσμένα από τον κάτοχο του έργου.